We moeten leren van de mode industrie

zondag 30 mei 2010

Ik raad iedereen aan om te kijken naar de presentatie van Johanna Blakley over copyright in de mode. Het is een briljante presentatie over hoe de mode industrie om gaat met de afwezigheid van copyright.

De effecten zijn dat ontwerpers elkaar schaamteloos kopiëren, maar in tegenstelling tot uitgevers, film producenten en platen maatschappijen hebben ze er voordeel bij. Ze creëren een eigen stijl en karakter en mensen weten dat het ontwerp is van een bepaalde ontwerper. De meest interessante slide uit de presentatie was de gene waarin intellectueel eigendom werd vergeleken met verkoop in miljarden dollars(slide 56 PDF) De industrieën waar intellectueel eigendom beschermt wordt verkopen marginaal als je dat vergelijkt met de bedrijfstakken waarin intellectueel eigendomsrecht onbeschermd is.

In mode is remixen regel in plaats van uitzondering. Het is de inspiratie bron voor alle mode ontwerpers. Hoe de mensen merk kleding combineren met tweede hands kleding. Zou je kunnen voorstellen dat H&M DRM op zijn kleding aanbrengt zodat je het niet kan combineren met ZARA kleding. Het is belachelijk om te zien hoe de film industrie dit niet begrijpt. Denk bijvoorbeeld aan de boze Hilter filmjes die van You Tube moesten worden verwijdert. Denkt de producten echt dat "Der Untergang" daar schade aan heeft opgelopen. Ze graven hun eigen graf denk je echt dat mensen geïnteresseerd waren geweest in "Der Untergang" zonder boze Hitler filmpjes.

Boeken en films worden meer en meer als ideeën ze zijn fluïde. Je kunt ze niet meer vast pakken. Ze bevinden zich niet meer op één plaats. Ik denk eigenlijk dat de wereld maar één ding nodig heeft en dat is goede bron vermelding. Zo als wetenschappelijke papers altijd refereren naar anderen. Dan weet iedereen waar ze moeten zoeken voor de bron van die vette clip. Stel je voor dat je dan direct met één muisklik een donatie kunt maken. Voor de hardcore fans die het product dan echt willen kopen kun je een DVD met hoesje en 3,5 uur extra materiaal maken of een boek(Een boek is heel veel ondertiteling onder elkaar).

Dit stimuleert innovatie want je kunt niet tot 70 jaar na je dood profiteren van auteursrechten. Je moet net als mode elke seizoen een nieuwe collectie uit brengen. Je kunt van elkaar lenen en kopiëren. Het is onontkoombaar want technologie geeft en technologie neemt

2 reacties:

Daniel zei

Appels met peren vergelijken. Je hebt ook met zaken te maken als compleet verschillende productieketens, marge verdelingen en organisatiestructuren die al decennia miljarden verdienen. Dat ga je niet 1,2,3 aanpassen. Industrieën zijn net mensen, ze zullen er naar luisteren maar die gaan niet zomaar veranderen tenzij het niet anders kan of als ze er meer op gaan verdienen.

Mathijs van Meerkerk zei

Ik denk van niet. We moeten af van copyright omdat het niet meer werkt. Copyright was eerst een tank mijn die af ging als je heel groot gebouw kocht met een drukpers en daar boeken van andere ging drukken. Nu is copyright verandert in een landmijn die mensen zoals bijvoorbeeld in Frankrijk afsluit van het internet. Ik zou het een ok plan vinden als ook de grote copyright eigenaars worden afgesloten van het internet als ze burger vals beschuldigen. Je kunt mensen niet het recht op informatie ontnemen. Ik vind dat Cory Doctorow veel sense maakt als het gaat over copyright, maar je hebt gelijk de innovatie gaat niet komen van de bedrijven zelf. Landen moeten copyright meer en meer dereguleren. http://www.youtube.com/watch?v=xgXwmXpaH2Q

Een reactie plaatsen