Concepten zijn slecht voor je creativiteit

maandag 9 maart 2009

Ik zat vanavond te kijken naar Accidental Genius een programma over idiot savantisme. Of het de manier was en de passie waarmee Tommy McHugh sprak of de manier waarop hij sprak over een kolkend hooft vol met ideeën. Ik herkende iets van mijzelf. Ik kolk soms ook zo met ideeën en dan moet je ze op één of andere manier de wereld slingeren. Ik heb hier over gesproken met Kris Verburgh op de CMI dag. Hij is echt geniaal en is zo ontzettend geïnteresseerd in vrijwel alles. Dit zorgde er voor dat we bijna drie uur gesproken hebben. Hij sprak over onderstimulatie van het ene hersengebied er voor kan zorgen dat een ander gebied in de hersenen over gestimuleert wordt. We discuseerde over het feit dat dyslecten nooit totaal over gaan naar een talend brein en daarom misschien wel creatiever zijn. Er is onderstimulatie van het taal gebied overstimulatie van de creativeit. In Accidental Genius gingen ze in op waarom deze mensen zo anders en geniaal zijn. Als "'gewone hersenen" moeilijke concepten gaan begrijpen zoals taal worden door het brein details bewust geblokeert. Dit gebeurt omdat iedereen dan zo vol zitten met ideeen en gedachten dat we het overzicht zouden verliezen. Bij dyslecten en savanten komen concepten zoals, bijvoorbeeld taal niet compleet tot bloei. Dit maakt ze gevoeliger voor details. Heben dyslecten echt een voordeel op het gebied van creativiteit? Wat altijd als mijn grootste probleem werd omschreven op school is misschien wel mijn grootste tallent.

0 reacties:

Een reactie posten