Social Efficiency

woensdag 22 juli 2009

In mijn vorig artikel ging ik in op de waarde van je netwerk(Social Credit) en hoe je daar dat waardevol kan maken. Martijn Aslander ging in op het feit dat je door je netwerk contacten kunt faciliteren en om hulp kunt vragen.

Toch blijkt dat veel mensen er nog niet klaar voor zijn. Het kost veel tijd en moeite om een netwerk op te bouwen. Hoe kun kun je de kosten en baten inzichtelijk maken? Waren een aantal van de gehoorde klachten. Toen ontstond er in mijn hoofd een concept. Genaamd "social efficiency" voor de mensen die niet kunnen loskomen van het idee dat je kosten en baten duidelijk moet hebben.

Het is gebaseerd op Free(aanrader en gratis) het nieuwe boek van Chris Anderson. Wat als een bedrijf en zijn kosten inzichtelijk maakt en deelt met zijn netwerk. Je rekent uit wat de besparing is als bepaalde kosten worden overgenomen door je netwerk. Je zet groot in je mailings en op je site ons product is 5% goedkoper geworden omdat Piet deze en deze kosten heeft overgenomen. Dit is zowel waardevol voor jouw want je kunt je product goedkoper aanbieden. Het is positief voor Piet, want de link wordt gelegd tussen het product dat jij zo goed vind en dat het goedkoper is en dat komt door hem.

Het is het bestaande reclame model, maar uitgebreid voor individuen die een talent hebben dat jij kan gebruiken. Ook is de communicatie veel explicieter. Je legt uit waarom je product kost wat het kost. Mensen kunnen daar ook niet echt over klagen, omdat ze medeverantwoordelijk zijn voor de prijs. Als zij vinden dat de prijs te hoog is moeten ze zelf de handen uit de mouwen steken.

Er zijn gaten in te schieten, maar Wikipedia Firefox en het internet waar alles gratis is hoort ook niet te kunnen.Toch werkt het wel.Nog even een Mark Aslander filmpje om het af te leren.("Je rijdt met 150km/h op de rechter baan dan komt er iemand met 1500km/h voorbij. Dat zijn wij")

0 reacties:

Een reactie plaatsen