Vervloekt door kennis

zaterdag 29 augustus 2009

Ik ben op dit moment aan het lezen in "Made to stick". Dit boek kijkt naar ideeën en leert je ze succesvol te maken. Hoe zorg je er voor dat een idee wordt verspreid?In dit boek gaan ze in op de vloek van kennis. Als je iets hebt geleerd kun je je slecht voorstellen hoe het was toen je het nog niet geleerd had. Je kunt iets niet ontleren waardoor uitleggen heel lastig wordt.

Een mooi voorbeeld is het experiment van Elisabeth Newton(bekijk onderstaande filmpje). Zei verdeelde een groep mensen in kloppers en luisteraars. De kloppers moesten een bekend deuntje op een tafel kloppen en de luisteraars moesten raden wel liedje er geklopt werd. Voor het experiment werd gevraagd aan de kloppers groot de kans was dat de luisteraars het goede liedje raden. De kloppers dachten dat de luisteraars in 50% van de gevallen het juiste liedje raden. Wat bleek slechts in 2,5% van de gevallen werd het juiste liedje geraden. Dit word de vloek van kennis genoemd. Jij hoort het ritme en de muziek in je hoofd terwijl de luisteraar alleen maar klopjes op een tafel hoort.

Dit is de oorzaak van veel communicatie fouten. Jij kunt je niet voorstellen hoe het was om bepaalde kennis niet te hebben. Bij het schrijven van een artikel of het geven van een presentatie ga op zoek naar wat essentieel is. Zoals campagne stategen tegen Bil Clinton zeiden: "If you say three things,you don't say anything". Ga op zoek naar de basis. Wat is het ene ding dat je je publiek wil meegeven. Nu ik dit hebt ontdekt moet toch is kritischer gaan kijken naar hoe ik dingen communiceer.

0 reacties:

Een reactie posten