Duur is lekkerder

woensdag 2 september 2009

Heel veel mensen vragen zich af of duur beter is. Is een product van de Lidl slechter dan een product van de Albert Heijn? Uit veel smaak en kwaliteit testen blijkt dat er weinig verschil is of dat Lidl zelfs beter. Toch denk ik dat het misschien wel een verkeerde vraag is. Uit onderstaande filmpje over bron water blijkt dat het verschil niet bestaat. Toch blijven mensen flessen water kopen. Zijn ze zichzelf voor de gek aan het houden?

Het gaat om ervaring en het gevoel dat je krijgt. Natuurlijk ik Coca Cola niet beter dan Pepsi. Toch drink ik liever Coca Cola, omdat de kerstman in hun truck rijdt en een prachtige wonderwereld achter elke machine zit. Natuurlijk is het onzin. Als ik me er beter bij voel is het dan niet de verkeerde vraag die we ons zelf stellen. Worden we gelukkiger van duurder spullen? Het antwoord is ja.

Onderzoekers op Stanford lieten mensen twee maal dezelfde wijn proeven met een andere prijs. Wat bleek testpersonen vonden de duurdere wijn lekkerder. Tijdens het proeven deden ze ook nog een hersenscan en de geluksgebieden in de hersenen werden meer gestimuleerd bij de duurdere wijn. Je krijgt dus echt een andere beleving van iets dat duurder is.

Kun je dus eigenlijk zelf bepalen of je wijnglas half vol of half leeg is?


0 reacties:

Een reactie posten