Tijd bestaat niet meer

zondag 14 juni 2009

Ik zat onderstaande presentatie te kijken en ineens bedacht ik hoe is dit mogelijk. Ik zit te kijken naar een presentatie die gegeven wordt via Skype en Powerpiont. Het beeld wordt met lichtsnelheid over een internationaal netwerk door gegeven. Het wordt opgenomen en ik bekijk dat op een later momment. En het gebeurt allemaal via gratis software. Als je deze gelaagtheid zou moeten uitleggen is dat heel latig. De realiteit is vreemder dan fictie.

We leven in een wereld die zo gelaagd is waar tijd zo'n kleine rol speelt dat we eigenlijk vergeten dat tijd bestaat. Ik hoor zo vaak mensen die zeggen dat ze gek zouden worden als ze net als ik 1,5 uur zouden moeten reizen van school naar huis. We gunnen onszelf geen tijd om dingen te doen. Ik hoor zo vaak het excuus we kunnen ons maar 20 minuten concentreren, dus die ... was niet goed. Reflectie en "verspillen van tijd" is ontzettend bruikbaar. Te veel mensen geloven dat je doelen moet bereiken om gelukig, waardevol, slim of geliefd te worden. Dus moet alles snel om nog sneller je doel te bereiken. Als je er snel bent dan en veel doet dan kan even snel het geluksmoment van het slagen meennem.

Ik ben er meer en meer aan het denken dat we moeten stoppen met efficentie. Is 24 uur per dag bereikbaar zijn via twitter tellefoon en het internet wel ideaal? Moeten we niet meer doelen gaan stellen als excuus om te genieten van de reis?

0 reacties:

Een reactie posten