Hoe zijn we in de crisis beland?

maandag 21 december 2009

Ik zit net te kijken naar "The Trap" en er wordt heel duidelijk hoe de crisis is ontstaan. De crisis is ontstaan door Game Theorie. Game Theorie gaat er over dat iedereen altijd handelt uit eigenbelang. De beste plaats om mensen gelukkig te maken is de markt. In de markt handelt iedereen uit eigenbelang.

De laatste jaren is gebleken dat slecht drie groepen in onze maatschappij altijd handelen via het Game Theorie model. Dit zijn Economen, psychopaten en bedrijven. De onderstaande documentaire gaat over de verkeerde implementatie in ons dagelijks leven van Game Theorie en de documentaire The Corporation gaat in op hoe bedrijven ons manipuleren.

Het is bizar hoe een zo'n beperkt beeld van de mens de overhand heeft kunnen krijgen. In de psychiatrie, genetica, politiek en economie allemaal zijn ze blind gegaan voor op de veronderstelling dat een mens alleen zelfzuchtig is. Dit zorgde er voor dat we politiek verruilde voor de markt. Nu is het systeem van zelfzucht gecrasht. De markt is verandert naar een reputatie en relatie markt. Dit komt vooral door de ontwikkelingen op het internet.

Op het internet is geld waardeloos. Advertising en banners werken niet. Oude marketing technieken falen. Er is interactie mogelijk en dat heeft de spelregels verandert. Informatie en software wordt gedeeld zonder directe transactie van geld. Reputatie binnen een gemeenschap is belangrijker dan hoeveel geld je hebt. Deze waarde zijn uiteindelijk misschien wel terug te voeren op zelfzucht, alleen zijn ze nooit meegenomen in de formules. Het is de rede waarom Wikipedia niet in theorie, maar wel in de praktijk werkt. De consument wil een relatie hebben met een merk. Er moet echte waarde aan zijn leven worden toegevoegd, dan ben ik bereid tot betalen.

Dit zie ik als de uitdaging mijn afstudeerstage. Hoe kunnen we het platte model van de game theorie vervangen door een dieper model dat meer recht doet aan menselijkheid.


0 reacties:

Een reactie plaatsen