Bankieren is gelegaliseerde fraude

zondag 27 december 2009

Ik voel me steeds meer een anti-economie hippie. Dat is niet wat ik wil zijn, maar het systeem waar we in leven is nog rotter dan ik dacht. Een bank is een gewoon een gelegaliseerd fraude systeem. Een bank creëert geld dat er niet is. De prijs die we daar allemaal voor betalen heet inflatie.

Ik dacht heel naïef dat een bank het geld dat ik op mijn rekening had staan uitleent aan een ander. Dat is niet zo. Op het moment dat jij een lening neemt bij een bank wordt het geld gecreëerd. Het komt nergens vandaan het wordt gewoon gemaakt uit het niks. Er word gewoon een cijfertje in een pc getoetst. Er wordt geen bedrag ergens afgeschreven om dat op jouw bankrekening te zetten. Het wordt gewoon gemaakt. De onderstaande filmpjes laten zien hoe dat werkt.

Ik ben geschokt. Het is ook niet vreemd dat een frauduleus systeem tot meer fraude lijdt. De crisis is daar een logisch gevolg van. Over crisis gesproken deze presentatie van de TU Delft Geld 2.0 gaf mij in iedergeval nieuwe inzichten.

0 reacties:

Een reactie posten