How to sell and create brilliant concepts

zondag 31 januari 2010

De titel is in een notendop waar de Minor Concept Development over gaat. In een jaar tijd krijg je alle tools en methode die nodig hebt om concepten te creëren. Daarnaast ga in op het verkopen en het geld verdienen met die concepten. In deze colunm zal ik de vier kwartalen van Concept Development bespreken en doorlopen.

Trendwatching
Een idee kan briljant zijn, maar als de markt er niet klaar voor is faalt het jammerlijk. Dus is het belangrijk om te weten wat er om je heen gebeurt en gaat gebeuren.In de minor wordt kwartaal lang aandacht besteed aan trendwatching. Wat zijn trends? Hoe spot je ze? Leuk is dat dit kwartaal ook zelf een dag gaat straatjutten. Straatjutten is het verzamelen van trends op straat. Het gaat vooral om anders leren kijken naar je omgeving. Wat doen mijn vrienden als wel en mijn ouders nog niet? Is een trend al algemeen geaccepteerd of niet? Het blog dat je bij houdt tijdens je minor is daar een goed klankbord voor. Als vrienden een onderwerp interessant vinden is dat voor mij een teken dat een trend bijna boven komt drijven. Dit is een leuk kwartaal vooral, omdat het je perspectief op het alledaagse compleet verandert.


Nieuwe Producten/Concepten Ontwikkelen
Aan de hand van het boek van Gijs van Wulven "Nieuwe producten bedenken" gaan we in op het concept zelf. Je hebt de trend gespot, maar hoe maak je er een kloppend concept van. Hoe dicht je alle gaten? Je concepten worden daar op getest tijdens de minor. Je mede studenten zullen geen kans laten liggen om te schieten op een concept. Dit zorgt aan de ene kant voor betere concepten en leert je omgaan met kritische vragen. Dat kan soms weleens tegen vallen, maar daarnaast krijg je een steeds beter schild om concept te verdedigen. En als je het vragen vuur doorstaan hebt is de beloning van een goed cijfer des te groter. Ook erg leuk is dat Gijs van Wulven ook in de minor komt presenteren. Je kunt dan nog een slag dieper in gaan op dat concept ontwikkelingsproces.

Design
Het concept aankomen bij de klant en blijven plakken. Dit is de rede dat design een grote rol speelt in de minor. Na een aantal Battles via Battle of Concepts leer dat design één van de belangrijkste factoren is. Je hoort dat juryleden willen strijden voor een concept dat er goed uit ziet. Na honderd concepten die er allemaal het zelfde uitzien in het ook niet meer dan logisch dat een goed design er uit springt. Ook design op tekst gebied is zo belangrijk. Wat is de kernboodschap? Wat wil dat je klant zich herinnert van jouw concept? Dat is wat dit kwartaal centraal staat.

Bussiness Modellen
Je zou zeggen dat dit het meest saaie kwartaal is van de minor. Niks is minder waar. Het business model canvas van Osterwalder zorgt er voor dat je creatief kunt kijken naar hoe je geld gaat verdienen. Daarnaast is de eind opdracht die dit kwartaal wordt gegeven heel leuk. Het gaat om een nieuwswaardig concept te ontwikkelen en via een guerrilla actie in het nieuws te komen. Onze actie Red de Elfstedentocht haalde radio 538. De afsluiting van dit kwartaal was echt brijant, want dat gebeurde onder de Eifeltoren in Parijs. Met een onze minor groep drie dagen naar Parijs was één groot feest.

Concluderend Concept Development is hard werken, maar dat is het dubbel en dwars waart. Je leert in een jaar concepten te maken en ze met vertrouwen te verdedigen. Het is een jaar dat veel te snel gaat, maar een van de leukste leerervaringen die ik op CMD gehad heb.

0 reacties:

Een reactie plaatsen