Hoe doet die gast dat? Falen en leren knopen

maandag 26 oktober 2009

Ik krijg steeds vaker te horen;Hoe doe je dat al die linkjes via twitter en ook nog je blog? Waar haal je de tijd vandaan? Om al deze vragen in één keer te beantwoorden deze post.

Ik was van plan hier een post te schrijven over Google Reader en Stumble. Toen begon ik na te denken en bedacht me dat die dingen er niet voor zorgt dat ik doe wat ik doe. Mijn vader noemde me al toen ik een jaar of 7 was een wandelende encyclopedie. Het enige verschil is dat ik al die info veel sneller en makkelijker kan delen via Twitter en dit blog. Het antwoord op de vraag hoe ik het doe is falen en leren knopen. Ik begin met de uitleg van falen.

If I knew what I was doing, it wouldn't be research.
- Spencer Silver - Inventor of the Post-it


Het gaat om nieuw dingen ontdekken. Het gaat om experimenteren. Het gaat om onderzoek waar de uitkomst onzeker van is. Het gaat om winnen in plaats van niet verliezen. Wat betekend dit in de praktijk. Dat je dingen doet die je eng vind of niet kan. Met als grootste risico dat het fout gaat.

Ik heb dit jaar 2 onderzoeken gedaan voor school. Het eerste ging over gebruik van meme(Wat zijn meme?) als marketing tool. De conclusie was dat er nog niemand was die meme had gebruikt als marketing tool.

Mijn tweede onderzoek ging over het gebruik van idee design voor het veranderen van perceptie die mensen hebben over de zorg. Dit omdat de betaal bereidheid af neemt en de kosten voor de zorg toe nemen. De conclusie was dat idee design het probleem niet alleen kan oplossen, de perceptie over zorg gefundeerd op de realiteit.

Toch is het niet zo dat ik niks heb opgestoken. Door het eerste onderzoek weet ik dat op dat gebied een kans voor mij ligt voor eigen onderzoek. En hoogstwaarschijnlijk een nieuwe marketing theorie. Het tweede onderzoek heeft me een afstudeer richting gegeven namelijk service design. Dus leer te falen.

Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.
- Henry Ford


Leren knopen gaat over informatie. Je moet leren informatie te knopen. Dat betekend dat je eerst losse einde moet vinden. Een expert weet alles over één gebied. Dat is handig, want als je informatie over dat gebied moet hebben moet je bij hem zijn. Het probleem is alleen wanneer het aan komt op vernieuwing en innovatie die vaak van buitenstaanders komt en niet van experts. Hoe kan dat?

Een expert weet exact wat de regels van een vakgebied zijn. Hij weet exact wat binnen en buiten het vakgebied valt. Dit is precies de valkuil. Als je iets nieuws wil doen moet je iets uit een ander vakgebied pakken of de regels breken. Je moet je afvragen waarom regels er zijn en waarom iets buiten het vakgebied valt. Hij kan de informatie niet aan elkaar knopen, omdat waarschijnlijk de meeste knopen al gelegd waren voor hij expert was. Dus leer van experts, maar wordt er nooit een. Het is veel belangrijker dat je leert informatie te knopen en te koppelen. Dan wordt informatie pas echt waardevol als je het op een nieuw manier kan toepassen.

Mijn advies leer te knopen en durf te falen.

0 reacties:

Een reactie posten