Wat is waarde?

vrijdag 16 oktober 2009

Na een 8 jaar begrijp ik eindelijk waar marketing over gaat. Ik heb het altijd geweten maar nooit daadwerkelijk begrepen. Marketing gaat over waarde toevoegen. Een laag of dementie toevoegen met een product die iets meer waardevoller maakt.

Geld is niets waard. Het is slecht een overeenkomst tussen twee partijen. Een concept; het stukje katoen(Ja, daar wordt de euro op gedrukt) of het plastic kaartje is niets waard. Het is een smeermiddel van de economie. Toch zijn veel mensen waarde en geld door elkaar gaan halen. Dat is misschien ook wel de rede dat onze les voor na de crisis zo aan sloeg bij de design managers van het Design Managers Netwerk. De les was als volgt:"Mensen staan centraal niet regels, geld of systemen." Doordat er op dit moment nergens geld beschikbaar is moeten we gaan kijken wat nu echt waardevol is.

We moeten de manier waarop we denken over waarde heruitvinden. In de onderstaande TED presentatie wordt landbouw vergeleken met web2.0 . En niemand zegt tegen een boer dat er nog wel intellectueel eigendomsrecht worden afgestaan aan een andere boer. Toch wordt er wel vaak op die manier gesproken over web2.0.

We moeten nog maar eens goed nadenken wat waarde is? Of dat nu is zo veel mogelijk mensen laten betalen voor iets of zo veel mogelijk mensen laten genieten. En kunnen we daar niet een nieuw waarde systeem op kunnen baseren.

0 reacties:

Een reactie plaatsen