Dutch Design Week: Een vriendelijke blikjes automaat

maandag 19 oktober 2009

Kan een apparaat sociaal zijn? Deze vraag moet ik nu met een volmondig; Ja beantwoorden. Op de Dutch Design Week zag ik het project van Guus Baggermans. Hij heeft voor zijn afstudeer project een vriendelijke blikjes automaat gemaakt.

Een huidige blikjesautomaat asociaal. Het blik wordt er uitgegooid. Je moet ook nog eens bukken om het blik te pakken. Als de bakker het brood dat je koopt op de grond gooit zou je dat niet accepteren. Op de een of andere manier accepteren we dat van technologie wel.

Hoe maak je technologie sociaal. Ik kan niet met computers om gaan hoor ik nog vaak genoeg. Dat is heel vreemd, want een computers is ontworpen. De programmatuur van een computer moet zijn aangepast op de mens en niet andersom. Ik hoop dat we binnenkort gaan zeggen. Die computer kan niet met mij omgaan. En ik hoop dat we onze blikjes halen uit de "Friendly Vending".

Welke apparaten zouden ook socialer of menselijker moeten? En hoe zou een wereld er uit zien waarin elk apparaat sociaal is en beleefd?

0 reacties:

Een reactie posten