Als merk heb je een reputatie hoog te houden

vrijdag 13 november 2009

Een merk of brand is niet een sausje dat over een bedrijf heen gooit. Je neemt niet twee keer dezelfde cola en maakt er light en zero van. Hoe meer we naar een economie gaan gebaseerd op sociaal krediet en reputatie, hoe minder je een brand kunt faken.

Je merk is aanwezig in je gebruikers of binnen je bedrijf. Het is de persoonlijkheid van je bedrijf of gebruikers. Het maakt voor de rest van de wereld duidelijk wie je bent. Een merk kan net als een mens niet authentiek of echt overkomen. Zoals Jeff Simons opmerkte,"Een merk is een vergrootglas dat de identiteit van je klanten of medewerkers vergroot." Dit is een verandering ten opzichte van vroeger. Een merk was toen een logo een plaatje waaraan je een product kon herkennen.

Wat is er dan verandert? Waarom is het niet meer mogelijk een identiteit te faken? Elke klant en elke werknemer heeft de mogelijkheid zijn verhaal met iedereen te delen. Was het voor het internet vrijwel onmogelijk voor een individu om zijn verhaal de wereld rond te laten gaan. Dit gaat nu met de klik van één knop. Als iets post op het internet is het binnen 0,1 seconden voor iedereen te bekijken.

Een marketing of communicatie afdeling is niet de enige die communiceert. Communicatie is zo makkelijk en goedkoop dat iedereen het kan en doet. Er vormen zich groepen rond je brand waar je geen controle over hebt. Die controle is er nooit geweest, maar er zijn ook nog nooit de middelen geweest om dat gebrek aan controle inzichtelijk te maken.

Ik zie op dit gebied de nieuwe uitdagingen voor een merk. Hoe ga je om met klanten en medewerkers die continu in contact staat met sociale media? En hoe maakt je uit al deze contacten één duidelijke boodschap.

0 reacties:

Een reactie posten