"Shape your tools or you will be shaped by them"

maandag 16 november 2009

Ik hoor steeds meer mensen zeggen: "Jij bent toch van de nieuwe media. Waarom heb je zo'n oud mobieltje dat nooit aan staat?" Het antwoord op die vraag is simpel. Ik wil niet overal bereikbaar zijn. Ik wil niet altijd door iemand gebeld kunnen worden. Ik wil iemand kunnen bellen als ik dat wil.

Tijdens een rouwdienst waar ik vorige week was gingen er drie verschillen mobiele telefoons af. Zijn we op niet een beetje doorgeschoten in onze queeste naar bereikbaarheid? Je aanpassen aan nieuw technologie betekend niet stoppen met nadenken. Het is niet de bedoeling dat je hersenloos alle trends volgt. Denk na over de voordelen nieuwe media. Wat kan het mij opleveren, maar net zo goed wat kan het kapot maken? Een hardware hacker zei terecht, "Shape your tools or you will be shaped by them."

Ik denk dat wij gevormd worden door onze communicatie mogelijkheden. Dus grijp de macht terug. Stel je eigen regels op. Check je e-mail één keer per dag. Loop naar iemand toe en vraag het hem of haar direct. Een face to face meeting voorkomt veel miscommunicatie. John Freeman gaat in onderstaande presentatie in op de terreur van e-mail. De wereld vergaat niet als je mail een dag niet checkt. De wereld vergaat wel als we op deze manier onze communicatie laten doorgroeien.

0 reacties:

Een reactie posten