De gebroeders Wright en copywright

donderdag 19 november 2009

Het nut en de functie van copyright staan de laatste jaren meer en meer ter discussie. Het is net zoals het eigendomsrecht van de Amerikanen. Een Amerikaanse landeigenaar bezat in 1903 toen de gebroeders Wright hun eerste vlucht maakte het land onder zijn land tot het middelpunt van de aarde maar ook de lucht boven zijn land tot de sterren.

Regelgeving vs Technologie
Dit was nooit een probleem geweest tot het moment dat luchtvaart ontstond. Een individuele landeigenaar kon een vliegtuig dwingen een andere route te nemen. De regelgeving paste niet bij de realiteit. De regelgeving werd aangepast zodat vliegtuigen ongestoord kunnen vliegen. We zitten op zo'n zelfde kritiek punt waar de regelgeving niet meer voldoet aan de technologie. Copyright was een goed systeem voor het beschermen van artiesten en kunstenaars, maar het internet veranderde dit totaal. Als jij geld verdient met iemand anders zijn materiaal is het logisch dat je rechten af staat, maar de meeste dingen die op het internet worden gemaakt en gedeeld zijn gratis niemand verdient hier aan.
(Bovenstaande voorbeeld komt uit het boek Free Culture)

Negeren van vraag
Het internet bestaat of je het er mee eens bent of niet. Op het internet publiceren betekend zo veel als gratis weggeven. Als je het zelf niet publiceert dan doet een ander het wel voor je. Wat media bedrijven consequent doen is vraag verbieden. Je mag dit niet publiceren want er zit copyright op. Dat dom, omdat iedereen weet dat als er vraag is naar een bepaald product en je daarin kunt voorzien je geld kunt verdienen. Lees hier meer over in "Onderdompeling in media"

Wees open
Wees dus als bedrijf niet dom negeer of verbied vraag niet. Wees open en eerlijk. Vertel dat je ook geld moet verdienen. Kijk naar Monty Pithon die al hun sketches online hebben gezet. Met de vraag als iemand het leuk vind de DVD te kopen met als resultaat dat Monty Pithon maanden lang op Amazon de best verkochte DVD was.

Je publiek is je fan niet je vijand
Bedrijven moeten menselijker worden. Je moet empathie opwekken bij je publiek. Je publiek is niet de vijand. Zei zijn de ambassadeurs van je merk. Ze hebben allemaal een netwerk en kunnen over jouw merk vertellen. De dikke barrières die mensen opbouwen tegen reclame boodschappen kunnen alleen worden afgebroken door hen. In plaats van je publiek te vervolgen denk ik dat er meer markt zit je publiek de tools te geven op bij te dragen.

0 reacties:

Een reactie posten