Onderdompeling in media

donderdag 19 november 2009

Wat is de toekomst van de televisie? Steeds meer mensen kijken series online. Het kijken online heeft grote voordelen zoals minder of geen reclame en kijken op het moment jij dat wil. Uit pure noodzaak zijn mediabedrijven hun series online beschikbaar aan het maken zonder dat ze daar een businessmodel voor hebben. Hoe ga je verdienen aan tv als deze online wordt bekeken?

De Community
Het toverwoord bij dit probleem is onderdompeling. Je wilt deel uit maken van de wereld van Mad Man, Lost, Dexter of House. Dit is de reden 50 sites zijn die het volgende seizoen van Lost bespreken. De ABC site staat op de 49e plaats qua bezoekers. Dat betekend dat andere sites geld verdienen met de community rond Lost. Televisie netwerken moet een actieve rol gaan spelen in zo'n community. Denk bijvoorbeeld aan acteurs laten meepraten of fan dagen waar je entree voor betaald. Advertenties en events kunnen zorgen voor genoeg opbrengsten voor een serie of programma.

Marketing van het hart
Televisie en series gaan meer en meer gesponsord door één partij. Reclame blokken gaan verdwijnen. Dit omdat een bedrijf zich wil koppelen aan een ervaring. We gaan van een marketing van de ogen naar een marketing van het hart. Opvallen is niet het belangrijkste doel van reclame. Je gebruikers moeten zich onderdeel voelen van je merk en de ervaring. Je aan een serie koppelen die die ervaring oproept is dan belangrijk.

Koppeling met games
Een ander interessante ontwikkeling is de serie die samengaat met een game. Een goed voorbeeld hiervan is de nieuw game assasins creed 2. Die heeft voor het uitbrengen van hun game een mini serie opgenomen. Deze serie heeft als enig doel de game te promoten. Het geld zit hem dus in de game niet in de serie. Zou het niet heel interessant zijn om bij Mad Man een game te maken. In deze game wordt je ondergedompeld in de marketing wereld van de jaren 50.

Het is net als bij de muziek industrie. Give away what can't be sold and sell what can't be given away. De manier waarop we tv kijken zal veranderen, maar televisie zal blijven bestaan. In principe is TED natuurlijk ook een online televisiezender met één miljard bezoekers.

0 reacties:

Een reactie posten