Bedrijf wetenschap met online gaming

maandag 30 november 2009

MMO(Massive Multiplayer Online Games) worden steeds populairder. Veel mensen denken dat deze games simpel vermaak zijn. Toch leveren deze games een schat aan informatie op over bijvoorbeeld infectie ziektes en straat bendes. De data die komt uit deze MMO's is heel accuraat. Alle acties in de game worden opgeslagen er is geen vervuiling in de data zoals in de realiteit wel gebeurt. Hieronder twee voorbeelden van het gebruik van deze MMO's voor onderzoek.

Infectie ziekte in World of Warcraft
In het spel World of Warcraft werd een virus los gelaten. Dit virus moest alleen spelers infecteren die dat aankonden. Het lukte een aantal spelers de quarantaine te door breken en het virus naar een plaats te brengen waar veel game karakters samen komen. Het virus verspreide zich razendsnel en het spel moest gereset worden om de uitbraak te controleren. Deze data is van onschatbare waarde voor virologen die onderzoek doen naar infectie ziekte. Elke infectie is opgeslagen en de data is niet vervuild zo kon World of Warcraft ons inzicht geven in de verspreiding van infectie ziekte.

Straatbendes en gildes werken het zelfde
Een recent onderzoek gedaan door Chinese en Amerikaanse onderzoekers laat de overeenkomsten tussen straatbendes en online gilde zien. Ze hebben de zelfde groep dynamiek en groepsgedrag. Je kunnen analyseren wat de factoren zijn die bijdrage aan het uit elkaar vallen gilde. Dit zou je dan weer kunnen gebruiken om straatbendes en de daaruit voortkomende criminaliteit voorkomen.

Nieuw manier om geld verdienen

Jordy Houtman heeft in World of Warcraft het concept van waardebepaling achteraf uitgetest. Het idee is dat je na het uitvoeren van een bepaalde taak wordt wat het waard was. Wat blijkt mensen zijn bereid evenveel of zelfs meer te betalen voor een service.

Zou het niet interessant zijn om een MMO te laten financieren door wetenschappers. Iedereen kan de games gratis spellen. In de spel wereld kunnen onderzoekers een experiment doen data te genereren. Dit is veel schonere en goedkoper dan grootschalige experimenten. Daarnaast kunnen rampscenario's worden getest die nu alleen aan de hand van echter rampen onderzocht worden. De mogelijkheden zijn eindeloos digitaal testen met echte mensen.

(Bron :"Virus in World of Warcraft?", "Jasper Scheling", "Human group formation in online guilds and offline gangs driven by a common team dynamic")

0 reacties:

Een reactie plaatsen