Whuffienomics

maandag 9 november 2009

Elke verandering begint in het hoofd van mensen. En als het in genoeg mensen hun hoofd zit dan wordt het waarneembaar(Hier meer over weten lees "The Tipping Point"). Naast de grote van de groep is geloofwaardigheid heel belangrijk. Ik ga jullie meenemen op mijn Whuffie reis. Ik in 2,5 jaar op verschillende moment geconfronteerd met de Whuffie of terwijl reputatie gerelateerde waarde. Hoe heeft deze trend zich ontwikkeld en hoe hij voor mij steeds realistischer en waardevoller werd.

Mijn reis begint op 7 mei 2008 op het Impact festival in Utrecht. De jongens van NetNiet vertellen over Gifted. Je kunt op elkaar sterren geven via mobiel. Het aantal sterren dat je hebt bepaald in welke stoel je mag zitten en hoeveel koekjes je bij de thee krijgt. Ze baseerde zich op het boek "Down and out in the Magic Kingdom" waarin gesproken werd over een reputatie economie gebaseerd op de Whuffie.



Ik dacht toen interessant dat je gehackt kan worden en al je sociaal krediet weg is. Ik kon me niet voorstellen dat reputatie economie ooit zou kunnen bestaan. Kapitalisme is een perfect systeem.

Het is begin 2009 we kregen in onze minor Justien Marseille op bezoek. Ze vertelde over een economie zonder geld. Ze kwam met een goed verhaal over waardebepaling achteraf en het omkeren van de markt. Ineens kwam dat boek weer in mijn hoofd op "Down and out in the Magic Kingdom". Zou het dan toch kunnen? Ik moet eerst bewijzen zien. Iemand die kan leven van zijn reputatie.

Toen kwam de zomer van 2009 en was ik ineens mede eigenaar van ABN Amro en zat ik voor €1000,- in ING. De eerste echte scheur in mijn kapitalistische droom. Ik zag een presentie van Martijn Aslander. Hij deed waardebepaling achteraf en leefde nog steeds. Toen werd het ineens mogelijk in mijn hoofd. Ik blog daar nu al een tijdje over(Social Credit, Wat is waarde?)

Op het artikel Wat is waarde? kreeg ik veel reacties van vrienden. Toen wist ik deze trend komt binnenkort bovendrijven. Dat blijkt zo te zijn. Deze week staat het in de krant. Dat betekend dat het nieuws voor iedereen is. Het is dus nog maar een kwestie van tijd voordat we ons saldo gaan checken bij The Whuffy Bank

0 reacties:

Een reactie posten